hxosplus.gr
H τεχνολογία του πολιτισμού

Chario Aviator Amelia Review | Με ανοιχτά φτερά!

TEST ΗΧΕΙΑ ΔΑΠΕΔΟΥ

*Τριών δρόμων, με δύο γούφερ (κάτω και πίσω)
*Μεγάλος θόλος τουίτερ 38 χλστ.
*90dB/4Ω, φίλτρο 4ης τάξης

Η NEA ΣΕΙΡΑ AVIATOR ΤΗΣ CHARIO ΗΡΘΕ ΓΙΑ ΝΑ ΑΦΗΣΕΙ ΕΠΟΧΗ ΣΤΙΣ ΚΛΑΣΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΤΟΥ HIGH-END. ΜΕ ΦΡΕΣΚΟ ΝΤΙΖΑΙΝ, ΚΛΑΣΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΚΑΙ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟ ΜΕΓΑΦΩΝΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΟΡΥΦΑΙΑ ΣΕΙΡΑ ACADEMY, TO ΤΡΙΩΝ ΔΡΟΜΩΝ AMELIA ΣΥΝΔΥΑΖΕΙ ΜΟΝΑΔΙΚΑ ΤΗ ΜΟΝΙΤΟΡ ΜΕ ΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΗΧΗΤΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ.

Η Chario παρουσίασε πέρυσι μια νέα σειρά ηχείων για την κλασική high-end κατηγορία άνω των δύο χιλιάδων ευρώ, την Aviator, που τοποθετείται επάνω από την Constellation MkII και κάτω από την Academy S. Η σειρά περιλαμβάνει έξι μοντέλα, με τα δύο από αυτά να εμφανίζονται, προς το παρόν, μόνο σε κάποιες αγορές.

Πρόκειται για το κεντρικό ηχείο Balbo και την πεντάδρομη ναυαρχίδα με τις δύο καμπίνες, ονόματι Aria. Στις περισσότερες αγορές θα βρούμε δύο μοντέλα βάσης και δύο δαπέδου στην Aviator, που ξεκινάνε λίγο πάνω από τα δύο χιλιάρικα (το μικρό Ghibli με 5ιντσο γούφερ) και καταλήγουν λίγο κάτω από τα έξι χιλιάρικα με το Cielo, τριών δρόμων με δύο γούφερ 6,5 ιντσών.

Το πιο μικρό δαπέδου Amelia, που δοκιμάζουμε εδώ, έχει τις 5ιντσες εκδόσεις των γούφερ και μιντρέιντζ και ίδιο σχέδιο με το Cielo. Η σειρά Aviator έχει δημιουργηθεί πριν απ’ όλα για να κάνει τη ζωή μας πιο εύκολη και πιο ευχάριστη, στα τυπικά ευρωπαϊκά σαλόνια των 20-30 τ.μ. Αυτά τα ηχεία δείχνουν εξαιρετικά με τις πλευρές από μασίφ ξύλο καρυδιάς, κατασκευασμένες από διακριτές φέτες με πάχη από 20 έως 45 χιλιοστά.

Έχουν βολικό μέγεθος, έντονες κλίσεις στην πρόσοψη και την πλάτη και σχετικά μικρό βάθος, έτσι εξαφανίζονται άνετα ως διακοσμητικά στοιχεία σε ένα σαλόνι. Μπορεί το μασίφ ξύλο να μην ντύνει και άλλες πλευρές της καμπίνας, όπως συμβαίνει στα Academy S, όμως το σχήμα της ξυλοκατασκευής των Aviator είναι το πιο έντονα καμπυλωμένο αυτή τη στιγμή σε όλη τη γκάμα της Chario, ειδικά προς την κορυφή της.

Η πλήρης έλλειψη «κουτίλας» στην καμπίνα των Aviator μειώνει τα στάσιμα κύματα και στα τρίδρομα μοντέλα η σχεδόν φαλλική κορυφή ευνοεί ιδιαίτερα τα μιντρέιντζ που βρίσκονται εκεί απομονωμένα, όσο πιο μακριά γίνεται από τα γούφερ και τους κραδασμούς που αυτά παράγουν.

ΜΙΑ ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ

Η Chario υπερηφανεύεται που τα πρίμα των Aviator είναι απαλά και δεν ξεχωρίζουν αφύσικα, χωρίς ποτέ να είναι «ψόφια» και πως τα ηχεία αυτά δεν «παλεύουν» με το χώρο, στήνοντας την βέλτιστη τονική ισορροπία ακόμη και σε χώρους με πολύ απορρόφηση ή ανάκλαση.

Αυτό συμβαίνει επειδή έχουν σχεδιαστεί με έντονη κατευθυντικότητα και το δέσιμο των μεγαφώνων δεν γίνεται μόνο ηλεκτρικά αλλά και με συγκεκριμένες επιλογές γεωμετρίας και τοποθέτησης. Όλα ξεκινάνε με το ασυνήθιστα μεγάλο υφασμάτινο τουίτερ Τ38 των 38 χλστ. που στο Amelia παίζει από το 1,3KHz, μια πολύ χαμηλή συχνότητα που θα προβλημάτιζε κάθε τουίτερ μιας ίντσας. Αλλά ο μεγάλος θόλος μπορεί να το αντέξει, επειδή συντονίζει χαμηλά στο φάσμα και φιλτράρεται με 4η τάξη.

Έτσι βγήκε το όνομα Chario

Η τοποθέτησή του κάτω από το μιντρέιντζ -σε συγκεκριμένη απόσταση από το έδαφος- βοηθάει στο δέσιμο των μεγαφώνων και ο μεγάλος, βαθύς διασπορέας-πιάτο περιορίζει τη διασπορά, ώστε να δένει με αυτή του μιντρέιτζ γύρω από το κρος.

Σαφώς είναι καλό που η τελευταία οκτάβα της μεσαίας αποδίδεται από το ίδιο μεγάφωνο μαζί με τις τρεις οκτάβες των πρίμων, το οποίο έχει πολύ χαμηλή μάζα και πολύ καλή διαχείριση ισχύος. Επίσης το χαμηλό κρος αποφεύγει την περιοχή όπου η ακοή μας peakαρει ως ευαισθησία.  Με δυο λόγια, το Amelia είναι «χτισμένο» γύρω από το μιντρέιντζ του και το τουίτερ λειτουργεί ως μια αόρατη, φυσική συνέχεια εκείνου.

Δίχως άλλο, αυτές οι επιλογές χτίζουν ομοιογένεια και πυκνότητα τίμπρου, όμως εκθέτουν την διασπορά στην τελευταία οκτάβα, καθώς ο μεγάλος θόλος αρχίζει να γίνεται έντονα κατευθυντικός μετά τα 9KHz (οι στάνταρντ των 25,4χλστ το κάνουν στα 12KHz και πολλοί δέχονται γρίλιες για να μην το κάνουν).

Έτσι, τα ηχεία αυτά δεν διεγείρουν έντονα τις ανακλάσεις στα πρίμα (ούτε του χώρου, ούτε καν της ίδιας της καμπίνας ως διαθλάσεις) και σε υποχρεώνουν να τα στρέψεις εντελώς επάνω σου και μάλιστα να τα στήσεις πολύ προσεκτικά, για pin point εστίαση χωρίς μείωση της λεπτομέρειας.

Αν απλά τα «παρατήσετε» στο χώρο, αυτά θα τείνουν να παίξουν λίγο σκοτεινά στα πρίμα, όμως δεν θα χάσουν τον «αέρα» τους και το αποτέλεσμα θα είναι και πάλι αποδεκτό ως τονική καμπύλη. Αυτό συμβαίνει διότι και το μπάσο του είναι σχεδιασμένο αλλιώς. Δείχνει κι αυτό να μην επηρεάζεται από το χώρο και τα δομικά υλικά όπως άλλα με ρεφλέξ, αλλά να στήνει σχεδόν χωρίς προϋποθέσεις μια ομαλή απόκριση και ένα σπουδαίο βάθος πεδίου γύρω από τα 40Hz.

Δίχως άλλο, το σχέδιο με τα πίσω/κάτω γούφερ είναι ασυνήθιστο, έχει στοιχεία bipolar λογικής και η οπή που ανακλά ήχο προς το έδαφος συμβάλλει κι αυτή σε μια πιο ανεξάρτητη συμπεριφορά. Για να το πούμε πολύ συνοπτικά, το Amelia είναι σχεδιασμένο σαν εικονικό point source/μονόδρομο, ώστε να ακούγεται «με μια φωνή» σε νορμάλ χώρους.

Και όχι ως άθροισμα ήχων διακριτών μεγαφώνων που παλεύουν με το χώρο και τους οποίους ο ακροατής προσπαθεί να ενώσει στο μυαλό του. Πέραν των τεχνικών επιλογών, εξάλλου, η εταιρία κάνει λόγο για ψυχοακουστική και το αποτέλεσμα -ένας ήχος διαφορετικός από τη νόρμα- τη δικαιώνει όταν ακούσει κανείς το Amelia.

Η υψηλή ευαισθησία, τα εξαιρετικά γούφερ και μιντρέιντζ από Rohacell σάντουιτς με το Full Apex σχέδιο (έντονη καμπύλη στα διαφράγματα, που θυμίζουν περισσότερο εκθετική χοάνη και όχι κώνο) και τους σπέσιαλ μαγνήτες και η ομαλή αντίσταση συμπληρώνουν την εικόνα ενός ηχείου με state of the art χαρακτηριστικά, τα οποία δεν αποτελούν απλώς βιτρίνα τεχνολογιών αλλά είναι εκεί για να κάνουν την μουσική ζωή μας πιο εύκολη και πιο ενδιαφέρουσα.

ΠΥΚΝΗ ΕΚΦΡΑΣΗ, ΗΡΕΜΗ ΔΥΝΑΜΗ

Το Amelia έχει το προνόμιο να βολεύεται πολύ εύκολα στο χώρο και να μην αλληλεπιδρά έντονα μαζί του, αρκεί βέβαια να διατηρούμε καλές αποστάσεις από τους τοίχους, περί το ένα μέτρο από την πρόσοψη.

Απαιτεί ένα στοιχειωδώς ακριβές στήσιμο στο toe in για το ζευγάρι, γιατί το «παράθυρο» είναι αρκετά στενό γύρω από τον άξονα και, όταν αυτό γίνει, το ηχείο εστιάζει εξαιρετικά καθαρά σε μια μεγάλη περιοχή γύρω από το κέντρο της σκηνής του, η οποία απλώνει κυρίως σε πλάτος.

Αν φύγουμε από αυτή την περιοχή και ακούσουμε off center, π.χ.  από το ύψος του ενός ηχείου, τότε η εστίαση αρχίζει να τραβάει προς το τουίτερ και το ύψος της σκηνής υποφέρει. Αυτή η περιοχή εξαρτάται φυσικά από την απόσταση ανάμεσα στα ηχεία και, σε έναν μεγάλο χώρο με 2-2,5 μέτρα ανάμεσα στα ηχεία, θα χωρέσει άνετα 2-3 ακροατές που θα μπορέσουν να ακούσουν χωρίς μείωση της ανάλυσης.

Εξάλλου, όταν στηθεί σωστά, τότε ζωηρεύουν τα πρίμα του και αποδίδεται θαυμάσια η λεπτομέρεια σε όλο το φάσμα, με την ομοιογένεια της ανάλυσης να θυμίσει ηχείο μεμβράνης. Το ηχείο δεν μας δυσκολεύει καθόλου σε τονική ισορροπία στις πρώτες οκτάβες, ούτε δημιουργεί ζώνες κοντά στους τοίχους όπου το μπάσο λιμνάζει και χρωματίζει.

Το μπάσο του είναι βαθύ, στρογγυλό και πυκνό, εξαιρετικά σαφές, με ατάκα και ταχύτητα που δεν έχουν τίποτε το τεχνητό ή αφύσικα πιεστικό. Ποτέ δεν «φωνάζει» στις κορυφώσεις της μεσοϋψηλής ή  τα πρίμα, ούτε όμως συμπιέζει, αλλά δίνει την εντύπωση του… μεταξένιου όπλου, όπου το δίδυμο των μεγαφώνων παίζει σχεδόν σαν χοάνη τα σώματα, τα περιγράμματα και τις δυναμικές.

Το Amelia είναι πλήρες σε οργανικό χρώμα και ρέει σαν το νεράκι, αποδίδοντας με εξαιρετικά πυκνό τρόπο την έκφραση του καλλιτέχνη. Οι δυναμικές του ποτέ δεν το προδίδουν, με την έννοια ότι δεν το θέτουν εκτός ισορροπίας στα δύσκολα.

Πάντα αυτό «μαζεύεται» σε χρόνο dt και είναι έτοιμο για την επόμενη κορύφωση, ξεδιαλύνοντας με μυθική άνεση τα πολύπλοκα περάσματα. Είναι δηλαδή φανερό ότι η καμπίνα δεν «μιλάει», τα μεγάφωνα δεν ενοχλούν το ένα το άλλο και όλα μαζί δένουν περίφημα στο χώρο και τον χρόνο.

Ο ρυθμός γράφει με φυσικότητα, καμία βιασύνη ή αργοπορία δεν γίνεται αισθητή και η απολαυστική εξέλιξη της κάθε νότας σε πείθει πως, πράγματι, το Amelia δεν «διαμορφώνει» ποτέ την ερμηνεία! Αυτό θα πει μουσική ωριμότητα… Φυσικά, περιορισμοί υπάρχουν στις απόλυτες στάθμες, την πρώτη οκτάβα και τις μεγάλες δυναμικές, αλλά αυτό θα προβληματίσει μόνο σε πολύ μεγάλους χώρους.

Το Amelia ξεκίνησε πολύ καλά με τα 75W@4Ω του Pioneer A40AE, στήνοντας πλήρες φάσμα με πανέμορφα ηχοχρώματα και αμεσότητα και επιβράβευσε το Inspiration CS2.2 της AVM, αυξάνοντας σημαντικά την ανάλυση, τις δυναμικές και την ακρίβεια.

Με τα πιο καλά συνοδά, μάλιστα, το ηχείο «απαίτησε» τα καλύτερα καλώδια που μπορούσαμε να του δώσουμε, αφού έδειξε πως είναι εξαιρετικά αποκαλυπτικό του θορύβου. Αν αφήσετε τον θόρυβο να μπει στο σύστημα που οδηγεί τα Amelia, αυτά δεν θα χάσουν το χρώμα, τη μουσικότητα ή το ρυθμό τους, αλλά θα αρχίσουν να «φλουτάρουν» από μέσα, δίνοντας όλο και πιο συνοπτικές περιγραφές. Αντιδρούν δηλαδή με ευγένεια, αλλά δεν τους ξεφεύγει τίποτε…

Αναμφίβολα λοιπόν το Amelia είναι ένα ορόσημο στα ηχεία δαπέδου τριών δρόμων της high-end κατηγορίας. Ένας μοναδικός συνδυασμός ακρίβειας, αποκαλυπτικότητας και μουσικής ισορροπίας που απελευθερώνει τη μουσική από τα μηχανικά δεσμά της και τον ακροατή από τους καταναγκασμούς του συμβατικού high-end.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΤΥΠΟΣ:  ηχεία δαπέδου τριών δρόμων, ανάκλασης χαμηλών
ΜΕΓΑΦΩΝΑ: 2×130 χλστ. γούφερ, 130 χλστ. μιντρέιντζ, 38 χλστ. τουίτερ
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: 48-20ΚΗz
ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑ: 90dB/2,83V/m
ΦΙΛΤΡΟ: 200Hz, 1.345Hz 4ης τάξης
ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ: 4Ω (2,8Ω@119Hz ελάχιστη)
ΠΡΟΤ. ΙΣΧΥΣ: μέχρι 150W/4Ω
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (ΥxΒxΠ): 1015x335x190 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 20 κιλά

95%

ΣΧΟΛΙΟ

Η νέα σειρά Aviator αποδίδει φόρο τιμής σε σπουδαία πρόσωπα της αεροπορικής ιστορίας, πολιτικής και στρατιωτικής, όπως προδίδει το όνομά της. Με αυτά, η Chario εισάγει μια άλλη μόνιτορ νοοτροπία, αφού τα θέλει να αποδίδουν τη μουσική «όπως πραγματικά ηχογραφήθηκε, χωρίς δική τους ερμηνεία».

Ultimate Audio
ΕΠΑΦΗ
  • ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΙΜΗ: 4.499€

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μπορεί επίσης να σας ενδιαφέρουν

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία χρήσης. Αποδοχή Περισσότερα