hxosplus.gr
H τεχνολογία του πολιτισμού

Kii Audio Three Ενεργά ηχεία Review

Ενεργά ηχεία βάσης

Ένα μη συμβατικό προϊόν από κάθε άποψη, από τη σχεδιαστική φιλοσοφία μέχρι την κατασκευή και από τα μεγάφωνα και τα ηλεκτρονικά ελέγχου και ισχύος μέχρι τον τρόπο ακτινοβολίας.

Η Kii Audio ιδρύθηκε το 2014 από έμπειρους μηχανικούς, με ιθύνων νου τον φημισμένο Bruno Putzeys, σχεδιαστή της Hypex, γνωστή για τα τάξης Δ ενισχυτικά modules UCD και nCore, με σκοπό τη δημιουργία ενός ενεργού ηχείου που θα άλλαζε τους κανόνες.

Είχε παρουσιαστεί το 2017 στην Έκθεση hxos eikona show

Το Three, αν και κυκλοφορεί εδώ και μερικά χρόνια, έχει τόσες καινοτομίες που κάνουν δύσκολη την κατανόησή του και οι σχεδιαστές δεν λένε και πολλά για να τις διευκρινίσουν σε βάθος. Ας αρχίσουμε με τα βασικά λοιπόν.

Πίσω μέρος

Είναι ένα ηχείο βάσης με εσωτερικό όγκο περίπου 20 λίτρων, μοντέρνο και καλόγουστο οπτικά χάρη στις έντονες καμπύλες, που φέρει στην πρόσοψη ένα μιντ-γουφερ 12,5 εκ. κι ένα τουίτερ 1 ίντσας της SEAS.

Το πρώτο πρέπει να είναι custom για την Kii και λειτουργεί σε μικρή υποκαμπίνα ενώ το μαγνητικό σύστημα των δύο μεγαφώνων υποστηρίζεται μηχανικά με ειδική ελαστική σύζευξη για απόσβεση των κραδασμών, που τα ενώνουν με την εσωτερική βάση της καμπίνας.

Τα τέσσερα γούφερ των 16,5 εκ. του κάθε ηχείου (δύο στην πλάτη, δύο στις πλευρές) περιπλέκουν το… μυστήριο καθώς τα μετρήσαμε στο nearfield και διαπιστώσαμε ότι κανένα από αυτά δεν περιορίζεται στη χαμηλή περιοχή, τα δε πίσω έχουν διαφορετικές αποκρίσεις από τα πλευρικά.

Τα δύο πίσω, καταρχήν, διαφέρουν και μεταξύ τους σε θέματα φάσης και αποκόπτονται στα 200Ηz, ενώ τα πλευρικά παρομοίως διαφέρουν μεταξύ τους και κροσάρονται με το μιντρέιτζ στα 300Hz.

O σκοπός αυτών των διαφοροποιήσεων είναι η ελαχιστοποίηση των αλληλεπιδράσεων με τον πίσω τοίχο και, με βάση τις ακροάσεις μας, το μπάσο των Three ακούγεται πως προέρχεται από το μπροστινό μιντ-γούφερ. Μπορούμε να ισχυριστούμε πως, αν όλα δουλεύουν ρολόι, η ικανότητα διέγερσης του αέρα των τεσσάρων γούφερ είναι αξιοθαύμαστη, ισοδύναμη με αυτή ενός γούφερ των 13 ιντσών.

Από τις μετρήσεις εντοπίσαμε πράγματι πως τα 20Hz είναι λίγο παραπάνω από 3dB χαμηλότερα από τη στάθμη του μιντρέιντζ και αυτό πρέπει να αποδοθεί κυρίως στη δουλειά του DSP που ρυθμίζει με ακρίβεια τη λειτουργία των γούφερ και παρουσιάζει latency στα 90ms.

H ψηφιακή επεξεργασία εξάλλου φροντίζει για τον περιορισμό των μετατοπίσεων των διαφραγμάτων με υπόηχους, για την προστασία τους. Οι διαφοροποιήσεις φάσης ανάμεσα στα γούφερ χτίζουν με ακρίβεια την οριζόντια διασπορά του, ακυρώνοντας την παρουσία συχνοτήτων της κατώτερης μεσαίας περιοχής και του ανώτερου χαμηλού πίσω από το ηχείο ενώ το DSP επιτρέπει την εξισορρόπηση της απόκρισης συχνοτήτων σε πολύ ευρύ φάσμα. Αυτό εμποδίζει βέβαια κάποιες μετρήσεις, αλλά δίνει πραγματικά αποτελέσματα σε ηχητική ποιότητα.

 Η ισχύς αποδίδεται από έναν τελικό nCore για το κάθε μεγάφωνο, ισχύος 250W. Τα αποσβαινόμενα φάσματα δείχνουν μια εξαιρετικά γρήγορη απόσβεση που δεν μπορεί να οφείλεται μόνο στο DSP, μετά από 1,36 msec δεν υπάρχει πρακτικά τίποτε στις μεσαίες και μόνο κάποια υπολείμματα στα πρίμα.

Με το MLSSA βλέπαμε μόνο θόρυβο αλλά ξεπεράσαμε τα 87msec latency στην κρουστική απόκριση και πιάσαμε στο σωστό χρονικό παράθυρο στη μέτρηση, που μας έδωσε μια εξαιρετικά επίπεδη απόκριση συχνότητας, ενώ οι παραμορφώσεις είναι πολύ χαμηλές στα -60dB, με τα μπάσα να είναι πολύ πιο ψηλά, πιθανόν εξαιτίας της μεγάλης τάσης με την οποία τροφοδοτήσαμε την αναλογική του είσοδο από το Audio Precision, που είναι λιγότερο ευέλικτο και προσαρμοστικό από το MLSSA.

Το Three διαθέτει προαιρετικό εξωτερικό controller (cat6 σύνδεση με το master ηχείο και από εκεί cat5 με το slave) που δέχεται μια ποικιλία ψηφιακών εισόδων, ενώ στο πάνελ της πλάτης του υπάρχει μόνο μια XLR για stereo ψηφιακή (AES/EBU) ή mono αναλογική σύνδεση (που ψηφιοποιείται) και φυσικά οι ψηφιακές συνδέσεις master/slave μεταξύ των ηχείων.

Οι στάνταρντ προδιαγραφές από την AES/EBU φθάνουν στα 24bit/192KHz και με τα 1.500 ευρώ που κοστίζει το controller μπορεί να αναβαθμιστεί για να δέχεται DSD και 384KHz μέσω της USB.  Η πλάτη του παρέχει ρυθμίσεις-παραμετρικά φίλτρα με 14 preset (επενεργεί στις συχνότητες 300Hz, 3KHz, 10KHz) για την απόκριση και ακόμη ένα ρυθμιστικό τριών θέσεων (ελεύθερο/τοίχος/γωνία) που προσαρμόζει τις χαμηλότερες συχνότητες, κάτι χρήσιμο π.χ. για τοποθέτηση πολύ κοντά στον τοίχο.

Εκεί θα βρείτε επίσης ένα ρυθμιστικό “bypass” (P/R), που αναιρεί τις πιο βαριές επεξεργασίες του DSP και πετυχαίνει έτσι latency μόνο 1 ms, παρακάμπτοντας στην ουσία όλη την επεξεργασία στις φάσεις των τεσσάρων γούφερ, για σωστό συγχρονισμό με την TV ή το home cinema, όπου η ακρόαση είναι λιγότερο κριτική.

ΑΚΡΟΑΣΕΙΣ

Ξεκινήσαμε τις ακροάσεις από την αναλογική του είσοδο. Τα αποτελέσματα ήταν μέτρια, παρά την υψηλή, ρυθμιζόμενη έξοδο του player που χρησιμοποιήσαμε. Δεν χρειάστηκε πάνω από δύο τραγούδια σε χαμηλή ένταση για να πειστούμε να επιλέξουμε την ψηφιακή είσοδο με χρήση της αντίστοιχης εξόδου της πηγής. Χάρη στις εκτενείς ρυθμίσεις που παρέχει, σύντομα ήμασταν σε θέση να ξεκινήσουμε την ακρόαση.

Αφήσαμε απόσταση 1,2 μέτρων από τον πίσω τοίχο και 50 εκ. από τους πλευρικούς, με τα δύο ηχεία να στήνονται σχεδόν παράλληλα με τον πίσω τοίχο, με ελάχιστο δηλαδή toe in. Το πρώτο στοιχείο που ξεχωρίζει στα Kii  είναι οι μεταβατικές, εξαιρετικά καθαρές και σαφείς, που χαρίζουν μια υπέροχη διαφάνεια και φινέτσα. Είναι μυθική η ικανότητα των Three να μεταφράζουν σε ακουστική πίεση το παραμικρό σήμα, σχεδόν απειλητικά ετοιμοπόλεμη!

Ακόμη κι αν δεν είναι πολύ μικρά, παραμένει παράδοξο και δυσεξήγητο για ηχεία βάσης να δίνουν την εντύπωση μεγάλων ηχείων δαπέδου, αλλά είναι πέρα για πέρα αληθινό. Η τονική ισορροπία είναι σχεδόν τέλεια και η έκταση του χαμηλού απίστευτη, όπως μαρτυρά η απόδοση του εκκλησιαστικού οργάνου, ενώ είναι πανέμορφη η αίσθηση ότι το βαθύ μπάσο προέρχεται από το μιντρέιντζ! Αυτά τα ηχεία δεν φαίνεται να έχουν περιορισμούς στις δυναμικές και τις στάθμες του χαμηλού και “κινούν” αέρα που γεμίζει με άνεση πολύ μεγάλους χώρους. Το κρίσιμο πέρασμα ανάμεσα στις χαμηλές και τις μεσαίες είναι καλώς «ενωμένο» τόσο με το βαθύ χαμηλό όσο και τις μεσαίες συχνότητες, πρακτικά αόρατο.

Παρουσιάζει ορθή απόσβεση σε αυτό το σημείο, ώστε να αφήνει το βαθύ χαμηλό να διαγραφεί ξεκάθαρα και αυτό μας επιτρέπει να ανεβάσουμε στάθμες διατηρώντας την ακρίβεια και την καθαρότητα του ήχου. Τα ανώτερα πρίμα είναι κάποιες φορές ψυχρά, ειδικά όταν ανέβουν οι στάθμες και τα ηχεία δεν εμφανίζουν προτίμηση στις γυναικείες ή τις αντρικές φωνές, που τοποθετούνται ελαφρώς πίσω στη σκηνή με έξοχο εντοπισμό, ενώ το βάθος αποδίδεται με φυσικότητα και έλλειψη συμπίεσης.

Τα πνευστά παραμένουν ακλόνητα εστιασμένα στις μεσοϋψηλές ακόμη κι αν το παρακάνουμε με τις στάθμες, χωρίς καμία τονική αλλοίωση ή αφύσικη μετατόπιση του ειδώλου στη σκηνή κατά τις κορυφώσεις. Σε κλασικές ροκ ηχογραφήσεις, ακόμη και οι πιο «ενοχλητικές» ηλεκτρικές κιθάρες ποτέ δεν αλλοιώνουν την τονική τους ισορροπία. Σε μικρά σύνολα τζαζ τα είδωλα είναι τόσο αληθοφανή που νομίζεις ότι τα έχουν σκαλίσει στον αέρα!

Συνολικά μπορούμε να πούμε πως η τονική ισορροπία των Kii είναι στα μέγιστα δυνατά επίπεδα, το ίδιο και η σκηνική ακρίβεια με απαράμιλλη εστίαση και τον σωστό χώρο/αέρα γύρω από τα είδωλα. Αν πρέπει να βρούμε κάποιο ελάττωμα, αυτό θα ήταν το πλάτος της σκηνής που δεν είναι τόσο “ορατό” στις γωνίες του, ωστόσο αυτό ίσως εξυπηρετεί την τελειότητα του ύψους και βάθους και την απαράμιλλη ακρίβεια γύρω από το κέντρο της σκηνής.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Είναι ξεκάθαρο ότι οι σχεδιαστές του Three δεν έκαναν πουθενά συμβιβασμούς και το ηχείο απέδωσε συγκλονιστικά καλά μετά από προσεκτική τοποθέτηση στον χώρο, παρέχοντας υψηλή εργονομία και απολαυστικό χειρισμό μέσω του controller. Μπορεί να κοστίζει πολλά, όμως μπορεί να γεμίσει χώρους σαν γιγάντιο ηχείο δαπέδου, ενώ εικονίζει σαν μίνι μόνιτορ και δεν πιάνει πολύ χώρο. Με ανατριχιαστική σκηνική ακρίβεια και εξαφάνιση, σε καλεί παρόλα αυτά να ψάξεις για το… κρυμμένο υπογούφερ! Πρέπει να θυμόμαστε ότι στην τιμή αυτή παίρνουμε 12 τελικά στάδια των 250W, ένα χαρισματικό ψηφιακό interface και δύο μηχανές DSP ενώ αρκεί μια πηγή για να έχουμε πλήρες σύστημα. Ας ετοιμαζόμαστε λοιπόν διότι αυτά είναι τα ηχεία του μέλλοντος μας!

TEXNIKA ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΕΙΔΟΣ: ενεργά ηχεία με DSP
ΜΕΓΑΦΩΝΑ: 4×165 χλστ. γούφερ, 125 χλστ. μιντρέιτζ, 25,4 χλστ. τουίτερ
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: 25Hz-20KHz
ΕΙΣΟΔΟΙ: XLR (analog & AES/EBU), Kiilink, S/PDIF-Toslink-USB στο Kii Control.
ΕΞΟΔΟΙ: slave ηχείο (cat5)
ΙΣΧΥΣ: 6x250Wrms
ΕΞΤΡΑ: boundary control, parametric eq 14 preset, latency
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (ΠxΥxΒ): 200x400x400 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 19 κιλά

ΤΙΜΗ: 12.400€/ζεύγος, 1.612€ το controller

Το ηχείο είναι διαθέσιμο σε πολλά χρώματα

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μπορεί επίσης να σας ενδιαφέρουν

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία χρήσης. Αποδοχή Περισσότερα