hxosplus.gr
H τεχνολογία του πολιτισμού

Q Acoustics 3050i Review | Ηχεία με… iQ

TEST ΗΧΕΙΑ ΔΑΠΕΔΟΥ

*91dB@2,83V
*Helmholtz resonators
*Ring dome τουίτερ

ΣΥΓΧΡΟΝΟ, ΙΣΟΡΡΟΠΗΜΕΝΟ ΚΑΙ ΠΡΟΙΚΙΣΜΕΝΟ, ΤΟ 3050i ΕΙΝΑ ΙΣΩΣ ΤΟ ΠΙΟ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ ΗΧΕΙΟ ΔΑΠΕΔΟΥ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΝΑ ΕΠΙΔΕΙΞΕΙ ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ (ΠΟΛΛΑ) ΧΡΟΝΙΑ Η Ηi-Fi ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ.

Στις ημέρες μας, η σκηνή του high-end προβάλλει τον «ασυμβίβαστο» χαρακτήρα της για να αιτιολογήσει τις υψηλές τιμές λιανικής πώλησης.

Κάποιες ακριβές μηχανές, πράγματι, δικαιολογούν αυτό τον προσδιορισμό, όμως οι περισσότερες απλώς αναπαράγουν χιλιοειπωμένα σενάρια με άλλο περιτύλιγμα. Όσο πιο πολυτελές το τελευταίο, τόσο πιο υποψιασμένοι θα πρέπει να είμαστε για το που έχουν πάει τα λεφτά που πληρώνουμε. Στο φινίρισμα κυρίως και τα «πολυτελή» υλικά βιτρίνας ή τη σχεδίαση και την επιλογή του κατάλληλου υλικού για κάθε θέση που μετράει;

Η «μαγκιά» ενός κατασκευαστή high-end, με την καλή έννοια, είναι κάτι που αποδεικνύεται δύσκολα σε αυτή τη σκηνή και μόνο μακροπρόθεσμα, αφού οι πελάτες είναι λίγοι, οι πωλήσεις χαμηλές και η φήμη παίρνει χρόνια για να χτιστεί. Από την άλλη πλευρά, στη σκηνή του hi-fi όλα είναι πιο εφήμερα και πιο συμβιβασμένα.

Καθώς όμως αυτά τα μηχανήματα αγοράζονται από πολλούς, είναι πραγματικά πολύ εύκολο να ξεχωρίσει κανείς τους  πιο άξιους κατασκευαστές κοιτώντας σε ένα μεγάλο παράθυρο πίσω στο χρόνο, τον όγκο των πωλήσεων και τη φήμη που αφήνουν στην αγορά.

Εταιρίες όπως π.χ. η Marantz, η Klipsch και η B&W δεν έχουν ανάγκη να δώσουν πια εξετάσεις, μολονότι τα προϊόντα τους ποτέ δεν παύουν να κρίνονται. Όταν ένα τέτοιο, προσιτό προϊόν, κάνει το άλμα και πιάνει επιδόσεις που ξεχωρίζουν, ο κόσμος μιλάει γι’ αυτό και δημιουργεί αγοραστικές τάσεις που δεν ανακόπτονται εύκολα, όσα ανταγωνιστικά reviews κι αν εμφανιστούν σε «παρεμφερή» προϊόντα.

Για πολλούς κατασκευαστές, άλλωστε, η πραγματική μαγκιά είναι να κατασκευάσεις ένα προσιτό ενισχυτή ή ηχείο που να τα βάζει με τα high-end αντίστοιχά τους στα ίσια κι ας χάνει στα σημεία.

Πάρτε για παράδειγμα την Q Acoustics. Με τα κορυφαία ηχεία της γκάμας Concept –που δεν τα λες και πανάκριβα- κέρδισε βραβεία, διακρίσεις και την εκτίμηση αρκετών δοκιμαστών του χώρου, όμως τη φήμη την απέκτησε με τις προσιτές σειρές 2000 και 3000. Με τιμές εξαιρετικά προσιτές, οι σειρές αυτές την κατέστησαν μέσα σε λίγα χρόνια έναν από τους πλέον αξιόπιστους κατασκευαστές hi-fi ηχείων.

Πόσο high-end είναι αυτό το hi-fi, είναι ένα ερώτημα που δεν απαντάται εύκολα αφού οι διαχωριστικές γραμμές ανάμεσά τους συγχέονται από ένα σύστημα αξιών που συχνά τσουβαλιάζει τιμές πώλησης, εργαστηριακές μετρήσεις και ακουστικές εντυπώσεις με τρόπο βολικό, ώστε όλα να φαίνονται «άξιες προσπάθειες».

Είναι μια αλήθεια που πολλούς θα βόλευε να μην μαθευτεί. Με το 3050i, το κορυφαίο προσιτό ηχείο δαπέδου της Q Acoustics από την σειρά 3000i, αυτό το ερώτημα επανήλθε αμείλικτο αφού το ηχείο αυτό έχει «παράστημα» που δεν συναντάς εύκολα σε οποιαδήποτε κατηγορία τιμής.

ΛΥΣΕΙΣ ΣΕ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

Πολλοί κατασκευαστές, στην προσπάθειά τους να ξεχωρίσουν, εφευρίσκουν λύσεις για ανύπαρκτα προβλήματα, απλώς και μόνο για να προβάλλουν κάποια δική τους τεχνική ή επιλογή υλικού και να γίνουν έτσι γνωστοί.

Η Q Acoustics, αντίθετα, περνάει απαρατήρητη σε επίπεδο διαφραγμάτων (επεξεργασμένο χαρτί για τα γούφερ, ύφασμα για το τουίτερ), σε επίπεδο κροσόβερ αφού τα φίλτρα της είναι συνήθως 4ης τάξης (μια μόνιτορ επιλογή με μπελαλίδικη υλοποίηση) και οι σχεδιάσεις της είναι χαμηλής κατευθυντικότητας, διεγείροντας πλατιά το χώρο χωρίς εξάρσεις σε επιμέρους συχνότητες που θα έχτιζαν έναν πιο ευχάριστο χαρακτήρα π.χ. έμφαση στις μεσοϋψηλές για «εύκολη» λεπτομέρεια ή εντυπωσιακά punchy upper bass.

Με άλλα λόγια, τα Q κάνουν τα πάντα για να μην ξεχωρίζουν σε μια σκηνή που έχουμε βαρεθεί να ακούμε φωτεινά μεταλλικά διαφράγματα, φίλτρα που ευνοούν τα πρίμα και την ατάκα και μεγάλες καμπίνες που «ισορροπούν» τα παραπάνω με μπόλικο δικό τους ήχο στις ανώτερες χαμηλές.

Αυτή τη συνταγή του ευχάριστου hi-fi η Q Acoustics την αφήνει πίσω της και στηρίζει τις δύσκολες επιλογές της με τεχνικές που δεν είναι ορατές στο μάτι αλλά αφήνουν το στίγμα τους στον ήχο.

Από την παρουσίαση του 3050i , τα συστήματα P2P και ΗPE

Η μεγάλη καμπίνα, καταρχήν, έχει «σιωπήσει» αποτελεσματικά  χάρη στις τεχνικές P2P και HPE (Ηelmholtz Pressure Equalizer) , που είναι και οι δύο πατενταρισμένες. Η πρώτη αναφέρεται στην τοποθέτηση «νεύρων» ενίσχυσης στα κατάλληλα σημεία (poin to point), με βάση ανάλυση από υπολογιστή και λειτουργεί συμπληρωματικά με τους σωλήνες Helmoltz που «εξισώνουν» την πίεση του αέρα (Pressure Equalizer) εντός της καμπίνας. 

Οι δύο αυτοί σωλήνες συντονίζονται σε κάποια συχνότητα (που επιλέγεται με βάση τις διαστάσεις τους  ώστε να είναι ταυτόσημη με την βασική συχνότητα συντονισμού της ξυλοκατασκευής) κι έτσι «τραβάνε»  αυτή τη συχνότητα στο εσωτερικό τους όπου και αποσβένεται με το κατάλληλο υλικό γεμίσματος, αφήνοντας έτσι ήσυχη την καμπίνα.

Είναι μια τεχνική «μη ορθόδοξη» -κάποιοι την ακολουθούν και για room treatment- που έχει προέλθει από τη ναυαρχίδα της εταιρίας Concept 500 και δεν θα τη βρείτε πουθενά αλλού. Στα ίδια πλαίσια κινείται το ανασχεδιασμένο πάνελ των βυσμάτων, που δεν περιλαμβάνει το κλασικό κόψιμο της πλάτης.

Το σημείο αυτό το έχουμε δει από πλαστικό μέχρι αλουμινένιο, συνήθως προϋποθέτει το κόψιμο μιας αρκετά μεγάλης φέτας ξύλου, κάτι που σύμφωνα με την Q Acoustics έχει κόστος στην ακαμψία της κατασκευής, κατεβάζοντας τη συχνότητα συντονισμού της καμπίνας σε επικίνδυνες συχνότητες.

Είναι κάτι που και πάλι δεν φαίνεται, όμως ακούγεται. Χωρίς τις τεχνικές P2P και HPE, αυτό το σημείο ίσως να μην είχε τόση σημασία κι έτσι μας δίνει ένα μέτρο των κατακτήσεων του 3050i στις ευρύτερες χαμηλές συχνότητες. Περνώντας στα μεγάφωνα, τώρα, δεν υπάρχει τίποτε το μοδάτο ή εντυπωσιακό στην όψη του χάρτινου 6,5ιντσου, όμως το διάφραγμα αυτό δείχνει ασυνήθιστα λείο με πολύ μικρό πόρο, θυμίζοντας συνθετικό.

Το τουίτερ έχει κι αυτό ασυνήθιστη όψη, αφού συνδυάζει περιφερειακό δακτυλίδι και ομοκεντρικό θόλο (Ring Dome) και η διάσταση των 22 χλστ. -ασυνήθιστη κι αυτή- του δίνει το προβάδισμα στη διασπορά της τελευταίας οκτάβας έναντι των θόλων των 25,4 χλστ.

Η αποσύζευξη από την καμπίνα μέσω δακτυλιδιού από σιλικόνη είναι μια ακόμη επιλογή που θα ψάξετε πολύ για να τη βρείτε αλλού. Η φόρτιση του τουίτερ με πολύ ελαφριά χοάνη δείχνει σχεδίαση υπολογισμένη με ακρίβεια για αόρατο πέρασμα ανάμεσα στα μεγάφωνα σε επίπεδο διασποράς, όπου συμβάλλουν οι μεγάλες κλίσεις του φίλτρου.

Η χρονική ευθυγράμμιση μέσω γεωμετρίας δεν περιλαμβάνεται στο σχεδιαστικό μενού των ηχείων αυτών. Το τουίτερ είναι λίγο πιο έξω από το ακουστικό κέντρο των γούφερ, όμως η συμμετρική διάταξη WTW σε συνδυασμό με τη σχεδίαση του φίλτρου πετυχαίνουν ένα εξαιρετικά καλοχρονισμένο αποτέλεσμα, τουλάχιστον όπως αυτό μένει στο αυτί.

ΣΑΝ ΟΜΟΚΕΝΤΡΙΚΟ

Το ηχείο κατέφθασε «του κουτιού» και χρειάστηκαν μερικές μέρες αναπαραγωγής για να έρθει σε ετοιμοπόλεμη κατάσταση, αφού στην αρχή υστερούσαν  τα πρίμα και η ανάλυση. Από την αρχή είναι φανερό ότι το 3050i αποδίδει άφθονη ενέργεια χαμηλού στο δωμάτιο και ότι παίζει εύκολα και δυνατά με μερικές δεκάδες watt.

Η έκταση χαμηλά κατέχει πλήρως την δεύτερη οκτάβα (40-80Hz) και την αποδίδει με σπουδαίο όγκο και διαγραφή, με τη βοήθεια δε του δωματίου μπορεί να κατέβει ακόμη χαμηλότερα. Στη συσκευασία υπάρχουν σφουγγαράκια για τις οπές, αν το αποτέλεσμα είναι υπερβολικό πληθωρικό π.χ. σε μικρό χώρο.

Η υψηλή ευαισθησία των 91dB και η πολύ ομαλή αντίσταση τού επιτρέπουν να στήσει πλήρες φάσμα με λίγη ισχύ, ενώ η αδρανής καμπίνα με τη χαμηλή αποθήκευση ενέργειας δίνουν τη δυνατότητα στο ηχείο να ανεβάσει στάθμες που θα καλύψουν άνετα ένα μεγάλο σαλόνι, χωρίς ουσιαστική αλλοίωση της τονικής ισορροπίας και της ανάλυσης.

Η ουδέτερη τονική καμπύλη και οι χροιές, ελαφρά ζεστές και σαφώς οργανικές, μοιάζουν πολύ με το μοντέλο βάσης 3020i που δοκιμάσαμε πρόσφατα, με εξαίρεση τις κατώτερες μεσαίες και την ευρύτερη χαμηλή περιοχή, όπου το δαπέδου διαθέτει σαφώς καλύτερη παρουσία και σώματα.

Η εικόνα του είναι πολύ μεγάλη αλλά όχι προβολική. Στήνει τα είδωλα ελαφρά πιο πίσω από το επίπεδο των ηχείων και διατηρεί την ουδέτερη τονική ισορροπία σε όλες τις διαστάσεις της. Η εστίαση και η διασπορά είναι πρώτης τάξης, σαν γνήσιο μόνιτορ, και οι πληροφορίες του βάθους έρχονται με κρυστάλλινη καθαρότητα αλλά καμία έμφαση.

Γενικά, το ηχείο αυτό έχει μια αξιοθαύμαστη ισορροπία ανάμεσα στην απαλότητα στις μεσαίες, την οξύτητα στα πρίμα και την δύναμη/όγκο του χαμηλού, λες και το ένα συμπληρώνει ιδανικά το άλλο. Τα πρίμα, όπως και στο 3020i, μένουν πάντα στη θέση τους και ποτέ η ατάκα δεν εκτοξεύεται προς την πλευρά του ακροατή, παρόλα αυτά η ευκρίνεια στις μεταβατικές είναι έξοχη.

Το πέρασμα ανάμεσα στα μεγάφωνα είναι στο 3050i ακόμη καλύτερο από το βάσης και το ηχείο παίζει με μια φωνή, σαν μονόδρομο, χάρη ενδεχομένως στη συμμετρική διάταξη των μεγαφώνων που δημιουργεί μια εικονική ομοκεντρική ακτινοβολία. 

Θα μπορούσαμε να περιγράψουμε το 3050i ως ένα ηχείο δαπέδου που συνδυάζει την «εξαφανισμένη» φύση ενός μίνι μόνιτορ με την παρουσία/δυναμικές ενός μεσαίου υπογούφερ αλλά μάλλον θα το αδικούσαμε. Άλλωστε, το χαρακτηριστικό του 3050i που θα προκαλέσει ακόμη και έμπειρους ακροατές με ακριβά high-end ηχεία, είναι ο τρόπος του με το μπάσο.

Σπάνια ακούμε τέτοια μέτωπα χαμηλού με τόση ανάλυση και ακρίβεια, να απλώνονται όσο χρειάζεται στο χρόνο για να δώσουν πληθωρική παρουσία, χωρίς να υστερούν σε πληροφορίες ταχύτητας και επιτάχυνσης. Κι ακόμη πιο σπάνια ακούμε τέτοιο χαμηλό να σταματάει στη στιγμή χωρίς ουρές ή, αντίθετα, τάσεις υπεραπόσβεσης,  αλλά με απολαυστικά καλοχρονισμένο φυσικό σβήσιμο.

Δεν είναι να απορεί κανείς λοιπόν που το 3050i ρέει σαν το νεράκι, εκφραστικά και ελεύθερα, με ομοιογένεια σε ταχύτητες και αντιθέσεις που είναι εξίσου ισχυρή και στις τρεις συχνοτικές περιοχές.

Το 3050i είναι ένα δώρο προς τους μουσικόφιλους με μεγαλούτσικους χώρους αλλά περιορισμένο budget. Ένα ηχείο που συγχέει απολαυστικά τις διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στο hi-fi και το high-end, αποτελώντας ένα σχολείο ισορροπίας και σύγχρονης σχεδίασης. 

Μην απορήσετε μόνο αν, ζώντας με αυτό, αρχίσει να σας φαίνεται λιγότερο φανταχτερή η high-end σκηνή και βρείτε τον εαυτό σας να ανακαλύπτει ανεπάρκειες σε ακριβά ηχεία που μέχρι πρότινος μόνο θαυμάζατε…

Εμείς σας προειδοποιήσαμε!

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΕΙΔΟΣ: Hχεία δαπέδου δύο δρόμων, ανάκλασης χαμηλών
ΜΕΓΑΦΩΝA: 2xΓούφερ 165  χλστ., 1xTουίτερ 22 χλστ.
ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑ: 91dB
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: 44Hz-30KHz
ΕΜΠΕΔΗΣΗ: 6Ω
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΙΣΧΥΟΣ: 25-180W προτ. ισχύς
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (ΥxΠxΒ): 102x31x31 εκ.
ΒΑΡΟΣ:  17,8 κιλά

86%

ΣΧΟΛΙΟ

Ένα επιβλητικό ηχείο δαπέδου με hi-fi τιμή αλλά high end νοοτροπία σχεδίασης. Όλα τα συστατικά είναι επιλεγμένα για να παίζουν τον καλά υπολογισμένο ρόλο τους και να «εξαφανίζονται» από το προσκήνιο, ώστε το σύνολο να τιμά τη μουσική, πλησιάζοντας όσο πιο κοντά γίνεται στα πρότυπα της διαφάνειας και της ακρίβειας.

Wavemotion
ΕΠΑΦΗ
  • ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΙΜΗ: 798€

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μπορεί επίσης να σας ενδιαφέρουν

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία χρήσης. Αποδοχή Περισσότερα